Xerrada Son Goku o Nobita (Relacions agressives)

Des de la comissió compartida Escola/AFA, Espai i Coneixement, es va fer la xerrada "Son Goku o Nobita, Les relacions agressives entre infants" amb la pedagoga social Gemma Clapés.

Aquesta xerrada ens havia d'ajudar a entendre el comportament dels nostres fills/filles a l'hora d'interactuar amb els companys, la diferència entre relacions "normals" i/o "tòxiques". Tot va començar posant en qüestió 2 sèries de dibuixos animats ben conegudes per tothom: Bola de Drac i Doraemon. Moltes vegades posem el crit al cel quan veiem que al nostre televisor hi ha en Son Goku en plena baralla i el nostre fill o la nostra filla queda ben embadalit amb les imatges. Però potser no donàvem tanta importància a una sèrie més "dolça" com Doraemon. Però potser, com es va dir ahir, és més perillós que els nostres fills mirin sols en Nobita que no pas en Son Goku. Bola de Drac sabem el que hi ha: cops de puny, patades, boles de foc, kame-hames, canvis de lloc instantani... però com va dir la Gemma, és una relació d'iguals. Això no passa amb en Nobita. La seva relació amb en Gegant és "tòxica". En Nobita sempre rep d'en Gegant, però després acaben jugant junts. En Nobita sent una indefensió i mai s'hi enfronta.

Quines característiques s'atribueixen al bullying?

- Existeix un desequilibri (abús) de poder.

- Hi ha una repetició dels incidents al llarg del temps.

- Hi ha intencionalitat per part de l'agressor o agressors..

Però, com deia una de les diapositives que ens va presentar la Gemma, "Ni la baralla és una forma vàlida de resoldre conflictes, ni el bullying és una forma vàlida d'expressar els malestars per pors, o debilitats..."

Sempre és un perill:

- Normalitzar l'agressió a l'altre com a forma de relació.

- L'agressió per satisfer les pròpies necessitats i interessos.

- No respectar les diferències.

Com prevenir les conductes agressives? Com eduquem per unes relacions assertives i respectuoses?

1.- Observació conscient: EL MIRALL.

2.- Escolta activa i pacient, confiança.

3.- Donem oportunitats per aprendre a fer amistats. La relació és un aprenentatge.

4.- Som models de respecte.

5.- Educar en Valors.

6.- Posar límits. Aquests han de ser clars i inamovibles.

7.- Demanar ajuda. L'equip de mestres, l'escola,... ells poden ajudar a identificar i a buscar solucions en relacions conflictives.

El bullying es soluciona demanant ajuda i/o enfrontant-se amb l'agressor. Si mai veiem una conducta agressiva, verbal i/o física, envers a un company, no ens quedem al marge. Com va dir la Gemma, la força dels tercers, dels "observadors" és molt important per tallar aquestes conductes d'abús.

I com es va dir a la xerrada, no és el mateix una baralla a P3 que una a 6è, ni és el mateix un nen que una nena... per tant, ho hem de tenir en compte a l'hora de identificar el problema i buscar la solució.

Per aprofundir en el tema, podeu visitar la pàgina web: http://www.xtec.cat/~jcollell/04Consells.htm

Aquí hi trobareu com actuar i fins i tot us podreu descarregar una guia per a les famílies que ens pot donar més informació i eines per saber com afrontar aquesta situació.

Podeu escoltar part de la xerrada al següent enllaç:

https://soundcloud.com/albert-johe/son-goku-o-nobita-agressivitat-entre-infants

Agraïr a la Gemma Clapés i a la Comissió Espai i Coneixement per oferir-nos aquesta xerrada tan interessant. I també moltes gràcies als assistents per les seves aportacions.